Egyre inkább virágzik a „freelancer” vagyis szabadúszói lét, az egyéni vállalkozói munkaforma, vagy éppen a saját vállalkozás indítása. Nem titok, hogy a vállalkozói és az alkalmazotti beosztás között nem csak a munkarend, hanem a szemléletmód is nagyban különbözik. Amellett, hogy saját magunk döntéseiért vagyunk felelősek, tudatosabban kell vezetni a pénzügyeket, mérlegelni a befektetett energiát, folyamatosan kommunikálni, valamint kapcsolatot építeni.
Ahogy a szabadúszó szó a kötetlenség és a szabadság érzetét hordozza magában, úgy árulkodik a vállalkozó szó arról, hogy a döntéseink minden nehézsége is teljes mértékben a mienk. Vannak olyan szakmák, amelyek természetüktől fogva inkább az egyéni vállalkozókat érintő kihívásokat rejtik magukban. Általánosságban véve ilyen például a fodrász, masszőr, személyi edző, kozmetikus vagy más szépségipari szolgáltatást nyújtó tevékenységek.
Míg régebben inkább adta magát, hogy ha egy ilyen szakmával a megfelelő helyen helyezkedik el valaki, akkor biztosítva van a megélhetése, addig mára már ez is változni látszik. Főleg, hogy sok esetben ezek a szakmák az elméleti és a gyakorlati tudás mellett nem társulnak üzleti ismeretekkel.
Íme, öt alapvető szempont, amelyek a sikeres egyéni működéshez szükségesek:
- Kövessük nyomon a pénzáramlást!
Az első és legfontosabb az, hogy tisztában legyünk bevételeinkkel, költségeinkkel, valamint azzal, hogy ez a két összeg miként fedi egymást. Érdemes külön táblázatot készíteni arról, hogy milyen forrásból származnak bevételeink és pontosan mikor esedékesek a kifizetések, amelyeket ebből az összegből fedeznünk kell.
A mai világban elengedhetetlen, hogy egy vállalkozó maximálisan tisztában legyen pénzügyeivel. Többek között ezt felismerve indította útjára márkanagykövet programját a Vagheggi Magyarország Kft., melynek keretein belül saját szakmai partnerei közül nevezett ki három márkanagykövetet. A Hatékony kommunikáció nagykövete, Szakmai megújulás nagykövete és Pénzügyi tudatosság nagykövete a márka közösségi média felületein hétfőnként jelentkező „Alapozó” rovatban látják el hasznos információkkal az olvasókat.
„Alaposan átgondolt döntés eredménye, hogy nagykövet programunk három fókuszterülete a pénzügy, kommunikáció és a szakmai fejlődés. Kozmetikus partnereink számára elengedhetetlen, hogy szakmailag folyamatosan megújuljanak és hatékonyan kommunikáljanak vendégeikkel. Az sem véletlen továbbá, hogy a pénzügyi tudatosság szintén kiemelt szerepet kap, hiszen ma Magyarországon szinte minden kozmetikus vállalkozó is egyben, a vállalkozói létnek pedig alapfeltétele a pénzügyi tudatosság.” – árulta el Alessandro Farina, a Vagheggi Kft. ügyvezető igazgatója és résztulajdonosa.
- Hogyan térül meg a befektetett időnk?
Hiába szeretnénk többet, mindenkinek csak 24 órából áll a nap. Így a mi felelősségünk az, hogy mérlegeljük, pontosan mibe is fektetjük az időnket. Hogyan profitálunk egy adott tevékenységből, kezelésből vagy szolgáltatásból? A bevételünk gyarapodik, a hírnevünk, netán a tudásunk? Időről időre érdemes felülvizsgálnunk, hogy milyen eredményünk származik akár a legkisebbnek vélt tevékenységeinkből is, és elgondolkoznunk, lehet-e ennél hatékonyabb?
- Kezdjük el a személyes márkaépítést!
Talán sokan távolinak és idegennek érzik a márkaépítés fogalmát, de kezdetben elég az alapokkal tisztában lenni. Az énmárka elsősorban a személyes szakmai kompetenciák és szolgáltatások ismertetése céljából történik, mindezt hitelesen és színesen elmesélve a célközönségünknek, tehát a már meglévő vagy jövendőbeli vásárlóinknak. A lényeg a fő üzenetünk meghatározásán, valamint a folyamatos kommunikáción múlik. Keressük meg azokat a közösségi média vagy más felületeket, ahol saját szakmai oldalt létrehozva kapcsolatot tartunk, híreket és releváns tartalmakat osztunk meg.
- Tartsuk szem előtt az ügyfélélményt!
Ha valamikor, akkor az online értékelések aranykorában érdemes kiemelt figyelmet fordítanunk arra, hogy a minket választó vásárlók, vendégek elégedetten távozzanak. Amennyire csak lehet, tegyük egyszerűvé, kellemessé, és ügyfélközpontúvá a szolgáltatás igénybevételét. Természetesen mindig van egy-két nehéz eset vagy szituáció, de a minőségi szolgáltatás jótáll magáért. Érdemes alkalom adtán visszajelzést kérnünk, amelyet referenciaként használhatunk az oldalunkon.
- Keressük meg szakmai közösségünket!
Minden életterületen jótékony hatása lehet a támogató közösségnek. Nincs ez máshogy szakmai kérdések tekintetében sem. Segítséget, értő füleket, inspirációt kaphatunk azonos vagy határterületen dolgozó szakemberektől, amely továbblendíthet elakadásokon vagy éppen új ajtókat nyit meg előttünk. A tudásmegosztás egyre kiemeltebb szerepet tölt be az üzleti életben.
forrás: Vagheggi