A kínai milliárdos, Zhou Qunfei, a világ leggazdagabb self made asszonya megosztotta fantasztikus sikerének legfontosabb alapkövét, ha lehet azt mondani a zárhoz a kulcsot.
Zhou, a Lens Technology 48 éves vezérigazgatója, olyan technológiai óriásoknak épített üveggyárat (gyártott üveget), mint a Tesla, az Apple és a Samsung, ám a csúcsra nem vezetett könnyű út.
„Vállalkozóként sok nehézséggel és kudarccal, akadállyal találkoztam” – meséli a CNBC Make It-nek.
„Ha akkor feladtam volna, most nem lenne Zhou Qunfei vagy Lens Technology.”
A nehézségek korán kezdődtek. Zhou apja, a képzett iparos (mesterember, kézműves) vakká vált és elvesztette egy ujját egy gyárbalesetben, mielőtt Zhou született és mindössze öt esztendős volt, amikor édesanyja elhunyt.
„Folyamatosan gondolkodnom kellett, hol tudok legközelebb enni és hogyan szerzem meg azt” – emlékszik vissza az üzletasszony arra a gondterhelt és fájdalmas időszakra.
1986-ban, 16 évesen Zhou kimaradt a középiskolából, hogy szerelő munkásként dolgozzon egy óralencse-gyárban. Esténként számviteli (könyvelési) órákat vett és saját vállalkozásának elindításáról álmodott.
1993-ra 20.000 HK (hongkongi) dollárt (kb. 830 000 ft-nak megfelelő összeget) takarított meg, hogy megalapíthassa első vállalatát – egy családi karóra lencse műhelyt.
Hét testvérével és unokatestvérével élt és dolgozott együtt egy háromszobás apartmanban négy évig.
A következő évtizedben Zhou, a saját gyárában lencséket készített és 1000 embert foglalkoztatott, alkalmazott.
A legsötétebb pillanat 2003-ban érte, amikor is kiütötte a versenytársakat és szerződést nyert a Motorolával.
„Az üzleti rivális féltékeny volt” – részletezte Zhou. „Az a vállalat összeállt a nyersanyag beszállítóval és próbáltak kiszorítani engem a játékból.”
A beszállító dacolt az ipari normákkal és teljes kifizetést követelt mielőtt bármilyen nyersanyagot kiszállított volna.
Zhou eladta házát és egyéb értéktárgyait, hogy a megfeleljen a beszállító igényeinek, de ez még mindig nem volt elég.
„Kétségbeesett voltam” – mesél az őrületesen nehéz évről.
“Ott álltam a Hung hom állomáson Hong Kong-ban, majdnem leugrottam. Arra gondoltam ha elmegyek, minden baj eltűnik.“
Aztán a lányától érkezett telefonhívás visszahozta a valóságba. „Rádöbbentem, hogy a családomért és az alkalmazottaimért nem adhatom fel. Folytatnom kell!”
Egy segélykérő üzenetet küldött a Motorolának és a segítségükkel túljutott a válságon.
2015 márciusában, a Zhou Lens Technology a tőzsdére került, a vállalat mai értéke 11,4 milliárd dollár és Kínában – a Forbes szerint – több mint 82,000 alkalmazottja van.
„Sokak magabiztossága súlyos csapásként éli meg ha visszaesést tapasztalnak”- mondja Zhou. „A siker kulcsa a kitartás, különösen a legnehezebb időkben.”
Az emberek ebben az iparágban Zhou-t becenevén „Fei testvér”- nek szólítják, mert azt mondják olyan kemény, mint egy férfi.
Néhányak szerint még keményebb is.
Amikor 20 igazgatót vett maga mellé egy csapatépítő feladatra, hogy megmássza Kína Dawei-hegyét, amely több mint 5000 méter magas, néhányan félúton a csúcs felé fel akarták adni. Mindazonáltal, Zhou ragaszkodott hozzá, hogy ne álljanak meg és folytassák.
„Mert ha félúton feladod, nem lesz bátorságod visszatérni (visszajönni) és mindent alulról újrakezdeni”- mondja. „Csak akkor lehetünk sikeresek, ha kitartunk. Ne add fel egy kis visszaesés miatt.”
Fotó és cikk forrása: CNBC.com